Rabu, 6 November 2013

I love you Mr.Blogger part 1


Hidup ini hanya sementara.Aku bagaikan pelakon yang berlayar di atas pentas dunia. Masa yang ada seakan pantas berlalu.Sudah setahun,setelah dia pergi meninggalkan kami.Fika kini berusia setahun.Sedih apabila si kecil sibuk bertanya kemana ibunya pergi.Dan setiap kali ,jawapanku hanya ‘ibu pergi kerja.’
Hebat kan lakonanku?Saban malam aku menangis setiap kali mengenang semuanya.Kerjayaku sebagai seorang doctor langsung tidak mampu menyelamatkan seorang wanita yang bergelar isteri.Apa daya yang aku miliki sebagai seorang manusia biasa.Hanya Allah yang tahu apa yang aku lalui.Aku rindukan dia.
“Sedihnya.Isteri dia dah meninggal rupanya.Mesti dia sayang sangat dengan arwah isteri dia. Solute la dekat doctor ni.”
“Siapa tu?Blogger yang kau stalker tu ke?”Aku menyoal Anis. Dia mengangguk sambil tersenyum.“Dia ada anak.Nak tahu,dia cakap anak dia tu selalu tanya mana ibu dia.Setiap kali jawapan dia Cuma ibu pergi kerja.Sedihlah pulak cerita mamat ni malam ni.”Komen Anis.
“Dia rindulah tu dengan arwah isteri dia.Cinta pandang pertamalah tu kot.”Komenku pula.Mataku tetap tertumpu pada adunan kek di hadapan.
“Kau buat kek untuk apa?Ada orang tempah ke?”Anis menyoal.Dia mula mengatur langkah menghampiriku.Lehernya dipanjangkan melihat adunan.“Lusa rumah aku ada kenduri.Mak aku pesan suruh buat kek.Kenapa?”
“Tak ada apa-apa.Esok kau balik kampung ke?Gerak pukul berapa?”
“Tengoklah lepas zohor kot.Tak pasti lagi sebab pagi esok aku nak hantar kek dekat taska tu.Ada birthday budak dekat situ.Kau nak ikut aku balik tak?”
Anis menguntum senyuman sambil memandangku.Aku mengerutkan dahi sambil membalas pandangannya.“Tak apalah.Aku ada hal. Hakim nak bawa aku jumpa family dia.”Tersenyum aku mendengar katanya.Syukurlah nampaknya dia dan Hakim benar-benar serius dalam menjalin hubungan.“Wah,tak lama lagi makan nasi minyaklah aku.Aku tumpang gembira untuk kau.”Kataku dengan teruja,macam aku pula yang nak kahwin.
“Haha...excited pula kau.Kau tu janganlah dok sibuk buat kek je.Carilah pasangan hidup.Umur kita ni bukan makin muda.”
“Hish,kau ni.Agak-agaklah.Aku baru 23 tahun okey.Muda lagi kalau nak kahwin.”Balasku dalam gurauan.“Nantilah.Aku ni pun kerja belum lagi. Engkau tu lainlah.Habis study terus dapat kerja.”Sambungku lagi.
“Belum kerja?Kau nak kerja apa lagi.Aku tengok kau buat kek ni pun dah cukup untung.Jadi tokey.Tak payah fikir nak balik kerja pukul berapa.”
“Hello,cik Anis Kamila Binti Ahmad.Kau ingat jadi tokey senang?Banyak benda nak kena fikir.”Balasku lagi.Anis hanya tersenyum kemudian melepaskan tawanya.
****Mr.blogger****

Fika merengek-rengek kerana mahukan ibunya.Aku semakin buntu apabila ibu sudah mula mencari calon untuk gantikan tempat Suraya.Aku tak tahu apa yang harusku lakukan.Bila aku menolak,aku dimarah kembali.Katanya demi Fika.Aku tak sampai hati.Aku cintakan Suraya tapi aku kasihan pada anakku.Sampai bila aku harus menipu?
Aku membaca rentetan seorang lelaki yang bergelar lelaki dan ayah.Dia si blogger yang sering diikuti Anis.Kala bosan,aku meminta alamat website daripada Anis.Sedih juga kisahnya.Memang patut Anis selalu mengikuti kisah sedih lelaki ini.Beginikah rasanya apabila kehilangan insan yang amat dicintai.
Ketukan di pintu menerbangkan segala khayalanku terhadap mr.blogger. Wajah tembam Yani muncul.“Kak,ayah panggil.Ada hal nak cakap.”Kata Yani.Adikku sudah selamat berumah tangga dan kini sedang mengandung anak sulung.
Aku bangkit dan mencapai tudung yang sengaja aku sangkut di belakang pintu.Tak manis rasanya kerana semua ipar-duaiku berada di rumah kerana rumahku baru sahaja selesai membuat kenduri.
“Mak dan ayah ada hal nak cakap.”Ujar ayah apabila aku sudah melabuhkan punggung di atas lantai memandangkan tiada tempat untukku di atas kerusi.Aku menguntum senyuman.Semua ahli keluargaku memandangku dengan wajah yang serius.“Ada orang datang rumah jumpa mak dan ayah.”Lurus dan tiada simpang siur. Itulah ayah,sangat berterus terang.Aku mendengar ayat yang selanjutnya daripada ayah.Wajah mak aku pandang.Mak juga kelihatan tenang.“Kamu dah ada calon?Ayah nak kamu berterus terang.”
“Calon apa?”Aku bertanya kerana pelik dengan soalan ayah.“Calon untuk dijadikan suami.Ada orang datang merisik kamu.Kalau tak ada,ayah nak kamu terima.”Membulat mataku.“Ayah,orang muda lagilah.Baru 23 tahun.Takkan nak kahwin,orang nak kerja dulu.”Aku mula membentak.
“Muda lagi?Cuba kamu tengok adik kamu tu,elok je kahwin.Dah nak jadi mak budak dah.Dah lama kamu habis belajar,kerja pun tak ada ayah tengok.Dulu kalau kamu tolak pinangan dari Lokman anak Haji Arshad tu ayah boleh terima sebab kamu belajar.Sekarang kamu dah habis belajar.”
“Ayah!”Aku memuncung.Kemudian memandang mak meminta simpati.Emak nampaknya sebelahkan ayah.Ah,sudah!
Yani pula tersenyum.Sukalah tu bila kakaknya ini bakal dikahwinkan dengan pilihan keluarga.“Sebenarnya kami dah pun terima.Pihak sana cakap bulan depan bertunang lepas seminggu terus khawin.”Kata emak.Aku terdiam seketika.Sampainya hati mak dan ayah buat keputusan tanpa merujuknya terlebih dahulu.
“Alah,tak nak.Orang mana kenal orang tu.Mak dan ayah suka buat keputusan tak tanya orang dulu.”
“Kenal lepas kahwin la.Akak kan cakap dulu nak bercinta lepas kahwin.Kononnya sweet gitu.”Yani sudah menyampuk.Aku menjeling adikku tajam.Sedap rasa je cakap.“Akak,orang dah tengok dah gambar bakal suami akak tu.Handsome!”Sambungnya lagi sehingga membuatkan hatiku bertambah panas.
“Hah,adik kamu pun kata handsome.Ni,kamu tengoklah sendiri.”Ayah menghulurkan sekeping gambar kepadaku.Aku buat acuh tak acuh sahaja.Sekilas aku melihat gambar itu.Kala hati sedang membara memang begitu lagaknya.Yang cantik juga boleh jadi tak cantik.“Kamu jangan nak buat hal pulak.Bulan depan bertunang.”Pesan ayah.
“Yelah,”

****mr.blogger****

Sebulan kemudian.
“Kenapa nak jumpa saya?Tinggal minggu depan je majlis.”Kataku selepas majlis pertunangan aku dan si dia.Make-up pun aku belum sempat cuci kerana dia mahu jumpa sebentar sebelum pulang.
“I thought you’re the one want see me.”Hish bongkaknya.Speaking pulak tu.Tak reti nak cakap bahasa Melayu agaknya.Muka pun macam tak ada perasaan.Kataku sendiri dalam hati.“Siapa cakap nak jumpa awak?Saya tak cakap apa-apa pun.”Kataku.
“Oh,tak apalah.Kita dimainkan.”Ingatkan tak reti cakap bahasa Melayu tadi.Tanpa sepatah kata,dia berlalu tinggalkan aku.Huh,sombongnya!Eh,kejap.Siapa nama dia?Teruk betul aku kan? Sampai nama tunang sendiri pun tak tahu “Awak.”Aku memanggil. “Siapa nama awak?”
Nama:Ahmad Zariff Hazimi Bin Khalid
Kerja:Doktor pakar bedah.
Umur:31 tahun.
Jauhnya beza umur aku dan dia,9 tahun pulak tu.Maklumat tambahan yang aku baru dapat tahu.Dia duda dan ada seorang anak.Huh,aku kena kahwin paksa dengan duda.“Sampainya hati mak dan ayah.Ingat orang ni tak laku ke sampai nak kahwinkan dengan duda ada anak.”Protesku. Menitis air mataku saat ni.
“Dah kamu tak nak tanya.”Selamba sahaja emak membalas.Aku bangkit dan melangkah ke dalam bilik.Seminggu aku kena duduk rumah.Emak dan ayah dan sekat setiap langkahku.Darah manis katanya.Encik tunang langsung tak hubungi aku.Agaknya dia pun tak ada perasaan.Sama je dengan aku kena kahwin paksa.
Anis pula,elok aku telefon dia nak luahkan perasaan dia gelakkan aku.Mana tidaknya,dia yang cerita nak kahwin dengan Hakim aku pula yang naik pelamin.“Gelaklah engkau.Nanti kau kahwin aku tak nak datang.”Ugutku.
Entah jam berapa aku tertidur aku pun tak tahu. Asyik sangat menangis sampai mata aku bengkak.Malu rasa nak keluar bilik.Nasiblah aku dianugerah menjadi seorang wanita,dapat pengecualian melaksanakan ibadat solat buat sementara.
“Hah,eloklah tu.Dah nak jadi bini orang pun perangai tak berubah.Bangun lambat.Cubalah bangun awal sikit,tolong mak ni.Pinggang tu mak tengok pun lebar sikit dah mak tengok.”Mataku menjegil melihat mak.Main pinggang pulak mak aku ni.Sensitif betul aku kalau orang sebut pasal pinggang.Tahulah aku dikurniakan dengan bentuk badan yang comel.
Bunyi kereta diluar rumah mengejutkan aku.Aku menjengah ke tingkap untuk melihat gerangan yang datang.Terkejut aku lihat Zariff yang turun dari kereta.BMW 7 Series. “Mak apa dia buat dekat sini?”
“Jemput kamu cari baju nikah.Dia tak cakap ke semalam?” Bulat mataku. Baju nikah? Laju langkahku masuk ke bilik mandi.
“Masuklah Zariff. Yasmin tengah mandi.”Sayup-sayup aku dengar mak bercakap dengan Zariff. Mak ni langsung tak boleh nak cover line.
“White colour.” Terkejut aku mendengar dia cakap pada perancang perkahwinan itu. Aku malas nak bertelagah dengan dia ikut sahaja apa katanya.Aku melihat pakaian yang tergantung.Semuanya tak menepati citarasa aku,nampak bentuk badan,kain nipislah.
Tanpa sepatah kata,Zariff menghulurkan baju kurung berwarna putih kepadaku.Aku pandang wajahnya yang tidak beriak itu.Sebelah tangannya pula mengendong anaknya yang baru berusia setahun.
Hanya sepasang sahaja baju yang aku perlukan kerana hanya majlis akad nikah sahaja yang akan diadakan.Pedihnya rasa kerana segala impianku tentang perkahwinanku punah.Tiada pelamin,tiada pakaian yang indah dan tiada majlis besar-besaran.Nikah sahaja,rasa macam kahwin sebab kena tangkap basah pula.

****mr.blogger****

Selepas menidurkan Fika,Zariff masuk ke dalam bilik.Siang tadi selepas Zohor,aku selamat menjadi isterinya yang sah selepas dua kali lafaz. Seram sejuk aku rasa bila dia mula buka pakaian di hadapanku.
            “Err....abang nak air?”Soalku.Abang panggilanku buatnya sebagai seorang suami.Dia hanya menjawab pertanyaanku dengan gelengan . Dia menghampiri Fika yang terlena di atas katil.Sebuah kucupan hinggap pada dahi anak kecil itu. “Min keluar kejap ye.”Kataku.Dia hanya diam.Beberapa ketika ketika setelah aku masuk ke bilik,Zariff sudah lena dengan memeluk Fika. Aku sedikit terasa dengan tindakannya.Nampaknya Zariff bersikap dingin denganku.
            “Selepas membuka tudung,aku membaringkan tubuh di sebelah kiri Fika.Setelah mengucup pipi si kecil aku terus memejamkan mata.

            “Saya nak balik Shah Alam hari ni sebab saya tak apply cuti kahwin. Patient banyak dekat hospital.”Terang Zariff sewaktu di meja makan. Aku yang sedang menyuap nestum ke mulut Fika tenang.Sudahku jangka perkara ini bakal terjadi. 

Tiada ulasan: