Rabu, 5 Oktober 2011

tangis cinta 1



Malam yang kian beranjak ke subuh ditempuh Amiera bersama linangan air mata.Perihal Azira yang sedang nazak menggamit rasa pilu dihati.Dia tidak sanggup kehilangan lagi.
   "Ira...akak di sini,"dahi Azira dikucup penuh kasih seorang kakak.Mata-mata yang memandang termasuk Azmir yang setia menanti langsung tidak dihiraukan.
     "Maafkan...Ira...."
     "Shh...Ira tak salah.Akak yang banyak salah dengan Ira.Mengucap dik,"
     "i...ra....sayangkan..."
   "Ira,mengucap,jangan cakap apa-apa lagi,"potong Amiera.Air mata hangat mengalir membasahi wajahnya.
     "Abang Amir..."Azmir yang setia menanti.Lelaki itu menghampiri katil yang menepatkan Azira.Huluran Azira disambut.Mata Azira yang kuyu itu ditatap sayu.Sedihnya hati apabila melihat orang yang disayangi bakal pergi menghadap Ilahi.
       "Tolong...Ira,"kata Azira.Nafasnya turun naik menahan sesak di dada.Azmir dan Amiera sama-sama memandang Azira.Amiera mengusap ubun-ubun Azira.Manakala Azmir mengusap lembut jemari Amira.Mariyam sebagai ibu hanya menjadi pemerhati.Tubuh anaknya yang susut membuatkan hatinya sayu."Tolong jaga akak untuk Ira ya?"pinta wanita itu.
     Amiera terkedu.Wajah lelaki di hadapannya dipandang sekilas.Nyata lelaki itu turut terkejut dengan ucapan yang lafazkan Azira."Ira..."
     "Demi Ira....bang..."mengalir air mata Azira tika itu.Amiera yang mendengar menggelengkan kepalanya perlahan.Dia tidak mengerti akan permintaan Azira."Ira..."
       Azira memandang wajah Amira.Perlahan tangannya menggenggam tangan Amiera yang sekian lama bertaut di jemarinya.
   

Tiada ulasan: